MONTECARLO OFFSHORER

Da NAUTIPEDIA.

https://it.wikipedia.org/wiki/Riva_Aquarama#Anni_.2780_e_.2790_.E2.80.93_Serie_.E2.80.9CMonte_Carlo_Offshorer.E2.80.9D

TXT:

1980s and 1990s – Monte Carlo Offshorer 27, 30, 32, 300 After selling the RIVA yard, Carlo Riva was part of the creation of the "Monte Carlo Offshorer" brand.

The goal was to develop runabouts that would have the same strengths as the Super Aquarama in terms of build quality, power and livability on board while handling better at sea.

Developed together with Bob Hobbs and Cal Connell, the Monte Carlo Superfast Offshorer 27 (1970s), 30 (1980s) and 32 (early 1990s) was built out of fibre glass and was the first production runabout with a "stepped" hull to improve ride and stability. These engines were centreline mounted with heavy duty chain drives transmitting torque to port or starboard mounted marine gearboxes. The V drives, mounted well forward, powered shallow angle propeller shafts using Radice props. This drive system kept the centre of gravity of the boat much lower than conventional side by side mounted engines, and this contributed to its handling efficiency. Cal Connell was responsible for the engineering of this system, and Bob Hobbs developed the hull form with assistance from Connell. The engines and fittings were mostly by Crusader, the same as those used on Rivas at the time. Most of the Monte Carlo 30 Offshorer used 2 Crusader 454s bringing them up to 55 knots in standard configuration. The boats were built by RAM – the maintenance part of the former Riva company, still owned by the Riva family.

About 400 hulls of the Monte Carlo 30 were built and they mostly replaced Aquarama Specials on the Riviera or were used as yacht tenders.

A Monte Carlo 30 Offshorer driven by James Bond appears in the movie GoldenEye.


Anni '80 e '90 – Serie “Monte Carlo Offshorer” Dopo aver venduto il marchio RIVA, Carlo Riva collabora alla creazione della serie “Monte Carlo Offshorer”. L'obiettivo era quello di creare un motoscafo capace di eguagliare l'Aquarama Special in termini di qualità costruttiva, potenza e vivibilità a bordo ma con una migliore maneggevolezza in mare. Sviluppati in collaborazione con l'ingegner Bob Hobbs e con Cal Connel, proprietario della Crusader Marine, i Monte Carlo Superfast Offshorer 27 (anni 70), 30 (anni 80) e 32 (inizio anni 90), erano costruiti in fibra di vetro, con una carena "a gradini” per migliorare la stabilità. I motori erano montati in posizione centrale, in modo da abbassare il centro di gravità dell'imbarcazione, contribuendo così a migliorarne la maneggevolezza. Cal Connel progettò il sistema di trasmissione e Bob Hobbs si occupò della struttura dello scafo con l'aiuto dello stesso Connel. Motori e raccordi erano gli stessi montati sulle Riva a quel tempo. Le maggior parte delle Offshores 30 poteva superare i 55 nodi di velocità massima in configurazione standard. Le imbarcazioni venivano costruite a Ventimiglia, in una divisione dei Boat Center della famiglia Riva.

Furono costruiti circa 400 Monte Carlo Offshorer 30, che rimpiazzarono buona parte degli Aquarama Special sulla Riviera o vennero usati come tender per grandi imbarcazioni. Un Monte Carlo Offshorer 30 guidato da James Bond appare nel film GoldenEye. Un altro esemplare appare nel film Yuppies 2.